RAMOWY ROZKŁAD DNIA W ODDZIAŁACH PRZEDSZKOLNYCH – 3, 4-LATKI

7:00-8:00Zabawy dowolne według zainteresowań służące realizacji pomysłów dzieci zabawy konstrukcyjne, manipulacyjne, tematyczne, badawcze, ćwiczenia ortofoniczne, oddechowe, słuchowe, gramatyczne, zabawy integrujące grupę, ćwiczenia ogólnorozwojowe, zabawa indywidualna i zespołowa, słuchanie czytanych utworów literatury dziecięcej, prace porządkowe.
8:00-8:15Zabawa ruchowa z określonym elementem ruchu.
8:15-8:30Czynności higieniczno–samoobsługowe, przygotowanie do posiłku.
8:45-9:00Śniadanie, mycie zębów – uczenie dzieci samodzielności.
9:00-9:20Zajęcia dydaktyczne prowadzone z całą grupą, będące realizacją treści programowych wspomagających dzieci w wychowaniu i kształceniu we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola. Rozwijanie różnorodnych aktywności dziecięcej: plastycznej, muzycznej, ruchowej, poznawczej, językowej, matematycznej (w tym spacery i dalsze wycieczki).
9:20-10:30Zabawy swobodne przy niewielkim udziale nauczyciela.
10:30-11:30Gry i zabawy ruchowe na powietrzu, w tym: zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, spacery i wycieczki. Udział dzieci w zajęciach: ruchowych, umuzykalniających, z j. angielskiego
(w przypadku niesprzyjającej aury – gry i zabawy ruchowe w salach)
11:30-11:45Czynności higieniczno – samoobsługowe, przygotowanie do posiłku.
11:45-12:00Obiad (drugie danie) Przestrzeganie zasad dobrego wychowania podczas spożywania posiłku
12:00-13:45Odpoczynek / bajkoterapia, muzykoterapia /
13.45-14:00Czynności higieniczno – samoobsługowe, przygotowanie do posiłku.
14:00-14:30Podwieczorek (zupa) Przestrzeganie zasad dobrego wychowania podczas spożywania posiłku.
14:30-15:30Organizowanie sytuacji sprzyjającej dziecięcej aktywności, zabawy relaksacyjne,
gry i zabawy ruchowe, zabawy integracyjne, zabawy dowolne: tematyczne, konstrukcyjne, badawcze, techniczne, praca stymulacyjno-kompensacyjna i indywidualna / praca
z dzieckiem zdolnym/. Słuchanie bajek czytanych przez nauczyciela, dowolna działalność dzieci: zabawy swobodne w sali lub w ogrodzie, dobór zajęć uzależniony od pogody i pory roku. Tworzenie sytuacji rozwijających indywidualne zdolności i zainteresowania dzieci.
15:30-17:30Dowolna działalność dzieci: zabawy swobodne w sali, utrwalenie poznanych treści, zabawa dowolna z niewielkim udziałem nauczyciela, zabawy graficzne, rysowanie, majsterkowanie, zabawy i gry językowe. Zabawy edukacyjne i wychowawcze organizowane przez nauczyciela oraz podejmowane z inicjatywy dzieci, obserwacja pedagogiczna, praca indywidualna.

RAMOWY ROZKŁAD DNIA W ODDZIAŁACH PRZEDSZKOLNYCH – 5-LATKI

7.00-8.00Zabawy dowolne według zainteresowań służące realizacji pomysłów dzieci zabawy konstrukcyjne, manipulacyjne, tematyczne, badawcze, ćwiczenia ortofoniczne, oddechowe, słuchowe, gramatyczne, zabawy integrujące grupę, ćwiczenia ogólnorozwojowe, zabawa indywidualna i zespołowa, słuchanie czytanych utworów literatury dziecięcej, prace porządkowe.
8.00-8.15Zabawa ruchowa z określonym elementem ruchu.
8.15-8.30Czynności higieniczno – samoobsługowe, przygotowanie do posiłku.
8.45-9.00Śniadanie, przestrzeganie zasad dobrego wychowania podczas spożywania posiłku, ćwiczenie umiejętności posługiwania się sztućcami, uczenie dzieci samodzielności.
9.00-9.30Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w ramach realizacji wybranego programu wychowania przedszkolnego z całą grupą. Nabywanie umiejętności przez działanie, stwarzanie sytuacji edukacyjnych stymulujących wszechstronny rozwój dziecka. Organizowanie środowiska inspirującego podejmowanie zabaw tematycznych, dydaktycznych, badawczych i ruchowych. Wspieranie działań twórczych podczas kontaktu dzieci ze sztuką, muzyką i literaturą.
9.30-10.30 Inspirowanie do spontanicznej działalności zabawowej – zabawy dowolne według zainteresowań służące realizacji pomysłów dzieci, zabawy dydaktyczne, konstrukcyjne, manipulacyjne, tematyczne, zabawy ruchowe integrujące grupę. Oglądanie i czytanie książek.
10.00-10.30Utrwalanie poznanych treści programowych, praca indywidualna, praca dowolna z niewielkim udziałem nauczyciela, zabawy graficzne, rysowanie, majsterkowanie, zabawy i  gry językowe. Tworzenie sytuacji rozwijających indywidualne zdolności i zainteresowania dzieci, obserwacja pedagogiczna.
10.30-11.30Gry i zabawy ruchowe na powietrzu, w tym: zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze,  spacery i wycieczki. Zabawy dowolne i organizowane przez nauczyciela z całą lub w małych grupach, zabawy na sprzęcie terenowym
(w przypadku niesprzyjającej aury – gry i zabawy ruchowe w salach). Dobór zajęć uzależniony jest od pogody
i pory roku. Nauka zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka w budynku, w ogrodzie i poza terenem przedszkola. Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej. Kształtowanie zachowań prozdrowotnych. Tworzenie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej. Czynności samoobsługowe w szatni, wdrażanie do samodzielności.
11.30-11.45Czynności higieniczno – samoobsługowe, przygotowanie do posiłku.
11.45-12.15Obiad – przestrzeganie zasad dobrego wychowania podczas spożywania posiłku, ćwiczenie umiejętności posługiwania się sztućcami.
12.15-13.45Zabawy edukacyjne i wychowawcze organizowane przez nauczyciela  oraz podejmowane z inicjatywy dzieci. Stwarzanie warunków do twórczej aktywności poprzez udział w zajęciach dodatkowych. Organizowanie różnorodnych zabaw, jako stymulatora rozwijania aktywności dziecka w sali lub na powietrzu.
13.45-14.00Czynności higieniczno – samoobsługowe, przygotowanie do posiłku.
14.00-14.30Podwieczorek – przestrzeganie zasad dobrego wychowania podczas spożywania posiłku.
14.30-17.30Dowolna działalność dzieci: zabawy swobodne w sali, utrwalenie poznanych treści, zabawa dowolna z niewielkim udziałem nauczyciela, zabawy graficzne, rysowanie, majsterkowanie, zabawy i gry językowe. Zabawy edukacyjne
i wychowawcze organizowane przez nauczyciela oraz podejmowane z inicjatywy dzieci, obserwacja pedagogiczna, praca indywidualna.