RAMOWY ROZKŁAD DNIA W ODDZIAŁACH PRZEDSZKOLNYCH – 3, 4-LATKI
| 7:00-8:00 | Zabawy dowolne według zainteresowań służące realizacji pomysłów dzieci zabawy konstrukcyjne, manipulacyjne, tematyczne, badawcze, ćwiczenia ortofoniczne, oddechowe, słuchowe, gramatyczne, zabawy integrujące grupę, ćwiczenia ogólnorozwojowe, zabawa indywidualna i zespołowa, słuchanie czytanych utworów literatury dziecięcej, prace porządkowe. |
| 8:00-8:15 | Zabawa ruchowa z określonym elementem ruchu. |
| 8:15-8:30 | Czynności higieniczno–samoobsługowe, przygotowanie do posiłku. |
| 8:45-9:00 | Śniadanie, mycie zębów – uczenie dzieci samodzielności. |
| 9:00-9:20 | Zajęcia dydaktyczne prowadzone z całą grupą, będące realizacją treści programowych wspomagających dzieci w wychowaniu i kształceniu we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola. Rozwijanie różnorodnych aktywności dziecięcej: plastycznej, muzycznej, ruchowej, poznawczej, językowej, matematycznej (w tym spacery i dalsze wycieczki). |
| 9:20-10:30 | Zabawy swobodne przy niewielkim udziale nauczyciela. |
| 10:30-11:30 | Gry i zabawy ruchowe na powietrzu, w tym: zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, spacery i wycieczki. Udział dzieci w zajęciach: ruchowych, umuzykalniających, z j. angielskiego (w przypadku niesprzyjającej aury – gry i zabawy ruchowe w salach) |
| 11:30-11:45 | Czynności higieniczno – samoobsługowe, przygotowanie do posiłku. |
| 11:45-12:00 | Obiad (drugie danie) Przestrzeganie zasad dobrego wychowania podczas spożywania posiłku |
| 12:00-13:45 | Odpoczynek / bajkoterapia, muzykoterapia / |
| 13.45-14:00 | Czynności higieniczno – samoobsługowe, przygotowanie do posiłku. |
| 14:00-14:30 | Podwieczorek (zupa) Przestrzeganie zasad dobrego wychowania podczas spożywania posiłku. |
| 14:30-15:30 | Organizowanie sytuacji sprzyjającej dziecięcej aktywności, zabawy relaksacyjne, gry i zabawy ruchowe, zabawy integracyjne, zabawy dowolne: tematyczne, konstrukcyjne, badawcze, techniczne, praca stymulacyjno-kompensacyjna i indywidualna / praca z dzieckiem zdolnym/. Słuchanie bajek czytanych przez nauczyciela, dowolna działalność dzieci: zabawy swobodne w sali lub w ogrodzie, dobór zajęć uzależniony od pogody i pory roku. Tworzenie sytuacji rozwijających indywidualne zdolności i zainteresowania dzieci. |
| 15:30-17:30 | Dowolna działalność dzieci: zabawy swobodne w sali, utrwalenie poznanych treści, zabawa dowolna z niewielkim udziałem nauczyciela, zabawy graficzne, rysowanie, majsterkowanie, zabawy i gry językowe. Zabawy edukacyjne i wychowawcze organizowane przez nauczyciela oraz podejmowane z inicjatywy dzieci, obserwacja pedagogiczna, praca indywidualna. |
RAMOWY ROZKŁAD DNIA W ODDZIAŁACH PRZEDSZKOLNYCH – 5-LATKI
| 7.00-8.00 | Zabawy dowolne według zainteresowań służące realizacji pomysłów dzieci zabawy konstrukcyjne, manipulacyjne, tematyczne, badawcze, ćwiczenia ortofoniczne, oddechowe, słuchowe, gramatyczne, zabawy integrujące grupę, ćwiczenia ogólnorozwojowe, zabawa indywidualna i zespołowa, słuchanie czytanych utworów literatury dziecięcej, prace porządkowe. |
| 8.00-8.15 | Zabawa ruchowa z określonym elementem ruchu. |
| 8.15-8.30 | Czynności higieniczno – samoobsługowe, przygotowanie do posiłku. |
| 8.45-9.00 | Śniadanie, przestrzeganie zasad dobrego wychowania podczas spożywania posiłku, ćwiczenie umiejętności posługiwania się sztućcami, uczenie dzieci samodzielności. |
| 9.00-9.30 | Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w ramach realizacji wybranego programu wychowania przedszkolnego z całą grupą. Nabywanie umiejętności przez działanie, stwarzanie sytuacji edukacyjnych stymulujących wszechstronny rozwój dziecka. Organizowanie środowiska inspirującego podejmowanie zabaw tematycznych, dydaktycznych, badawczych i ruchowych. Wspieranie działań twórczych podczas kontaktu dzieci ze sztuką, muzyką i literaturą. |
| 9.30-10.30 | Inspirowanie do spontanicznej działalności zabawowej – zabawy dowolne według zainteresowań służące realizacji pomysłów dzieci, zabawy dydaktyczne, konstrukcyjne, manipulacyjne, tematyczne, zabawy ruchowe integrujące grupę. Oglądanie i czytanie książek. |
| 10.00-10.30 | Utrwalanie poznanych treści programowych, praca indywidualna, praca dowolna z niewielkim udziałem nauczyciela, zabawy graficzne, rysowanie, majsterkowanie, zabawy i gry językowe. Tworzenie sytuacji rozwijających indywidualne zdolności i zainteresowania dzieci, obserwacja pedagogiczna. |
| 10.30-11.30 | Gry i zabawy ruchowe na powietrzu, w tym: zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, spacery i wycieczki. Zabawy dowolne i organizowane przez nauczyciela z całą lub w małych grupach, zabawy na sprzęcie terenowym (w przypadku niesprzyjającej aury – gry i zabawy ruchowe w salach). Dobór zajęć uzależniony jest od pogody i pory roku. Nauka zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka w budynku, w ogrodzie i poza terenem przedszkola. Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej. Kształtowanie zachowań prozdrowotnych. Tworzenie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej. Czynności samoobsługowe w szatni, wdrażanie do samodzielności. |
| 11.30-11.45 | Czynności higieniczno – samoobsługowe, przygotowanie do posiłku. |
| 11.45-12.15 | Obiad – przestrzeganie zasad dobrego wychowania podczas spożywania posiłku, ćwiczenie umiejętności posługiwania się sztućcami. |
| 12.15-13.45 | Zabawy edukacyjne i wychowawcze organizowane przez nauczyciela oraz podejmowane z inicjatywy dzieci. Stwarzanie warunków do twórczej aktywności poprzez udział w zajęciach dodatkowych. Organizowanie różnorodnych zabaw, jako stymulatora rozwijania aktywności dziecka w sali lub na powietrzu. |
| 13.45-14.00 | Czynności higieniczno – samoobsługowe, przygotowanie do posiłku. |
| 14.00-14.30 | Podwieczorek – przestrzeganie zasad dobrego wychowania podczas spożywania posiłku. |
| 14.30-17.30 | Dowolna działalność dzieci: zabawy swobodne w sali, utrwalenie poznanych treści, zabawa dowolna z niewielkim udziałem nauczyciela, zabawy graficzne, rysowanie, majsterkowanie, zabawy i gry językowe. Zabawy edukacyjne i wychowawcze organizowane przez nauczyciela oraz podejmowane z inicjatywy dzieci, obserwacja pedagogiczna, praca indywidualna. |


